У травні святкує день народження київська оптична мережа «Флора». За вісім років свого існування вона зросла з двох оптик до п’яти та продемонструвала, наскільки взаємовигідним «симбіозом» може стати сусідство оптики та аптеки.

Власниця, натхненниця, обличчя і душа бізнесу Марина Панасюк з дитинства мріяла стати лікарем. Але життя склалося так, що з 1995 року вона працювала головним бухгалтером у компаніях, жодним чином не пов’язаних із медициною – від торгівлі спортивним одягом до буріння свердловин.

Надбаний досвід вимагав втілення у власну справу. Знання методів фінансового обліку та оперативного управління Марина вирішила застосувати у стартапі. Відправною точкою послужили курси компанії Rodenstock, які містили багато прикладної інформації.

Оптика «Флора» на вул.Васильківській. Консультант Світлана Шкіль

2010 рік став для Марини Панасюк часом змін і рішучих дій. Країна долала спад у економіці, та для енергійних підприємців відкривалися нові можливості.
Першочерговим завданням Марини була мінімізація витрат без шкоди для якості надання послуг. Тому був обраний формат компактного магазина у приміщенні аптеки. Його безумовні плюси – невисока орендна платня і невеликий штат співробітників. Серед переваг такого рішення були також гнучкість у ціноутворенні, ретельний підбір асортименту і більш пильна увага до підготовки персоналу.
Можливо, буяння травневої зелені підказало й назву майбутньої мережі, і фірмовий колорит. Зараз усі оптики «Флора» оформлені у єдиному лаконічному стилі. Зелений колір чудово поєднується з назвою, символізуючи весняне оновлення і зростання. Крім того, він сприяє зняттю загальної напруги та налаштовує відвідувачів на позитивний лад. У своїх рекламних макетах мережа «Флора» використовує зображення молодої трави.

Оптика на Позняках. Консультанти Віктория та Тетяна

Для просування свого бізнесу Марина випробувала різні підходи. Наприклад, пересвідчилася у тому, що доставка друкованої продукції до поштових скриньок не є ефективною. Відчутний результат дає зовнішня реклама на виносних штендерах. Пішоходи, не розпещені рівними тротуарами, звично дивляться собі під ноги і частіше її помічають. Флаєри та візитівки, що їх роздають на виході з метро або біля торговельних центрів, «спрацьовують» тільки тоді, коли на них зазначено гарантовану знижку.

Девіз: поводься з клієнтами, як із друзями

Усі, кому доводилося співпрацювати з мережею «Флора» або користуватися її послугами, відзначають, що «коник» цих оптик – вдалий підбір та професійна підготовка продавців-консультантів. У команді вісім однодумців, не враховуючи керівника. Щонайменше раз на півроку вони збираються разом для тісного неформального спілкування, але у будь-який час ладні підтримати один одного.
«Фаховий і сумлінний персонал – це 80% успіху всієї справи, – каже Марина Панасюк. – Я відбираю майбутніх консультантів за їх внутрішніми якостями і ставленням до людей, за готовністю розібратися у проблемах клієнтів. Аби допомогти підібрати оправу під тип зовнішності, стиль одягу, форму обличчя й колір очей, продавець повинен мати естетичний смак. Я можу взяти співробітника без досвіду роботи в оптиці, тому перевіряю здатність навчатися і запам’ятовувати нову інформацію. Наші постачальники регулярно влаштовують семінари по продукції та тренінги з техніки продажів, подолання заперечень, роботи з рекламаціями та інших тонкощів нашої професії.
Консультанти довго і ретельно спілкуються з кожним покупцем. Якщо виявляють серйозні проблеми з зором, то радять звертатися по діагностику до медичних установ. У мережі «Флора» довіряють думці лікаря Солом’янської лікарні Оксани Василівни Молебної та направляють до неї своїх клієнтів.
Консультанти переконують не купувати готові окуляри у супермаркетах або у вуличних реалізаторів, терпляче пояснюють, що у них не дотримується необхідна міжцентрова відстань, а оправи й лінзи трапляються сумнівної якості.

Марина Панасюк з консультантом Ольгою Кожункіною

«Сім з десяти клієнтів не можуть самі обрати оправу, яка їм підходить, – розповідає консультант Ольга Кожункіна. – Вони керуються сезонними трендами, рекламою та модними «луками», але часто не враховують анатомічні особливості свого обличчя чи стан здоров’я. Я можу підказати людині, яка страждає від головного болю, що їй потрібна полегшена оправа, а власнику, скажімо, огрядного носа – порадити оправу без носоупорів.
Перш ніж запропонувати засіб корекції, відвідувача треба уважно і зацікавлено вислухати. Працівники «Флори» докладають усіх зусиль, аби клієнт зробив замовлення та «вклався» у прийнятну для нього суму. Виготовленням окулярів займається майстер, що працює на аутсорсингу. На цей зазвичай іде 1-2 дні, залежно від складності, потім відбувається перевірка окулярів на наявність дефектів. Суворий і ретельний контроль підвищує якість роботи майстра. Під час передачі виконаного замовлення консультанти не забувають розповісти про період звикання до нових окулярів.
В окремих випадках, якщо клієнт не має змоги забрати своє замовлення, воно доставляється додому. Це навіть не сервіс, а скоріше дружня послуга, неочікуваний бонус, який запам’ятається надовго. Покупцеві буде приємно згадати про це у розмові з рідними або знайомими, і вони можуть стати новими відвідувачами оптики.

Плани та перспективи

Ще одна сильна сторона Марини Панасюк як підприємця – її знання у сфері економіки і планування, вміння скласти бюджет компанії, який може бути реально виконаний. Відкриттю нового магазина завжди передує оцінка за власною системою його потенційної прибутковості. Вже за першими місяцями роботи можливо встановити, чи буде бізнес рентабельним саме у цьому місці. Специфіка розташування магазина диктує й асортимент, і поповнення колекцій.
У оптиках «Флора» вміють раціонально використовувати торговельну площу. В них обов’язково присутні засоби контактної корекції, є навіть кольорові контактні лінзи. Знаходиться місце й для оптичних аксесуарів – футлярів, ланцюжків, серветок. Щоб запобігти «травмуванню» сонцезахисних окулярів відвідувачами аптеки, окуляри виставлені у вітринах, а не на стійках.
У найближчих планах мережі «Флора» використання інноваційного приладу для демінералізації води і регулювання її кислотності методом електродіаліза. На виході отримуємо воду з заданим стабільним рівнем РН, яка ефективно очищує від забруднень оправи й лінзи. Вона не містить консервантів і не викликає алергії при випаровуванні, на відміну від багатьох розчинів і спреїв для чищення окулярів, які представлені зараз на ринку. Готовий продукт – вода, яка очищає – має надійти у продаж уже за рік.
Прилад, заявку на патентування якого подала Марина Панасюк, буде мати невеликі габарити та демократичну ціну, тому його можна буде застосовувати і в оптичних салонах, і в домашніх умовах. Він випереджає існуючі аналоги за рахунок меншого енергоспоживання, відсутності утворення накипу, високої точності вимірювання кислотності, стабілізації скоригованого РН рідини та екологічної чистоти процесу.

*  *  *

Мережа оптик «Флора» заслужила репутацію надійного партнера по бізнесу, працювати з яким легко і приємно. Ось як відгукнулася про неї Любов Анатоліївна Резун з компанії «Перспектива»: «Таких партнерів, як Марина Панасюк, мало. Вона дуже відповідальна і порядна, без нагадування виконує всі умови договору. Ми співпрацюємо вже десь п’ять років. Марина зібрала команду чудових продавців-консультантів і правильно організувала їх роботу. Вона підбирає таких самих привітних і відкритих людей, якою є сама, та постійно їх навчає. Консультанти добре знаються на асортименті, завжди чітко роблять замовлення».

На виставці «МІО 2018». Марина Панасюк з менеджерами компанії «Гранд Рітейл» Віталієм Цимбалом і Сергієм Коваленко

Віталій Цимбал, менеджер з регіонального розвитку «Гранд Рітейл Кампані», розповідає: «У Марини та її мережі оптик фінансова дисципліна завжди на висоті. Представництво Seiko Optical Europe регулярно проводить семінари по новій продукції для консультантів і оптометристів. Дуже здорово, коли вони дають зворотній зв’язок. Консультанти «Флори» передали вдячність клієнта і його позитивні відгуки про прогресивні лінзи Seiko».
Колега В. Цимбала Сергій Коваленко додає: «Я знаю Марину Панасюк більше трьох років. Вона прекрасний керівник і чарівна людина. За весь час співпраці у нас не було складностей або плутанини, ані навіть непорозумінь у спілкуванні».

На виставці «МІО 2018». Марина Панасюк з засновницею компанії Optik Club Людмилою Скачек та власницею оптики «Квадра Оптика» Ларисою Костенко

У 2017 році мережу оптик «Флора» було нагороджено дипломом компанії Optik Club за відмінну роботу. Людмила Скачек, директор і засновник Optik Club, називає Марину Панасюк людиною-святом: «Вона завжди оптимістична, життєрадісна. Марина зібрала хороший інтелігентний колектив, але багато робить і сама. Хочу побажати їй успішного розвитку та розширення у більший масштаб».

Підготувала Юлія Тимошенко